żłobek Miejski nr1 - Złobek Integracyjny

O żłobku

Informacje

Zajęcia z dziećmi

Wspieranie rozwoju

Kadra

Historia

Wiersze i piosenki

Ciekawostki i artykuły

Kontakt

Dołącz do nas na
 
" Jak radzić sobie z niepożądanym zachowaniem u małych dzieci "

 

Jak reagować na zachowania agresywnego dziecka:                                                                      
·       reaguj natychmiast  po zdarzeniu,
·       odseparuj  agresora od ofiary,
·       daj dziecku czas na uspokojenie się,
·       zapytaj dziecko dlaczego tak się zachowało,
·       okaż zrozumienie dla jego uczuć,
·       panuj nad sobą i swoimi emocjami,
·       wytłumacz dziecku, że musi przeprosić,
·       naucz dziecko odpowiednich metod osiągnięcia celu,
·       odsuń agresywne dziecko na kilka minut do zabawy,
·       powiedz dziecku co myślisz o jego zachowaniu,
·       określ jakiego zachowania oczekujesz od dziecka.

 

 

Przykłady różnych sposobów rozładowania emocji w sytuacji kryzysowej:
·       sporządź listę pozbywania się negatywnej energii,
·       powiedz głośno dlaczego się złościsz,
·       głośno licz do ilu potrafisz,
·       tańcz przy głośnej muzyce,
·       głęboko oddychaj,
·       wycisz się przy muzyce relaksacyjnej,
·       zaproponuj różnego typy zabawy (plastyczne, fizyczne itp.).
 
Przyczyny złych zachowań u dziecka:
·       chce być samodzielne, a pozbawia się go możliwości wykonania zadania,
·       nie dostaje tego czego chce,
·       jest chore, głodne lub przemęczone,
·       nawarstwiają się w nim niewyrażone emocje,
·       chce zwrócić na siebie uwagę,
·       chce przekrzyczeć innych,
 
Gdy dziecko się złości:
·       odwróć uwagę dziecka od sytuacji wywołującej złość,
·       zachowaj spokój i panuj nad swoimi emocjami,
·       naucz dziecko nazywać uczucia (jesteś zły ponieważ…),
·       okaż zrozumienie dla uczuć, a zarazem stanowczość (np.: wiem, że nie chcesz przerywać zabawy, ale musimy iść po twoją siostrę),
·       unikaj przykrych sytuacji,
·       obróć sytuację w żart,
·       określ z góry jakiego zachowania oczekujesz od dziecka,
·       pozwól dziecku wybrać,
·       poproś dziecko o pomoc (np.: Musimy kupić w sklepie 10 rzeczy. Będziemy je razem liczyć. Gdy kupimy wszystkie, sam wybierzesz coś dla siebie).
 
Błędne reakcje opiekunów na niepożądane zachowania u dzieci:
·       robienie dziecku wyrzutów (np.: „w ogóle mnie nie słuchasz”, „nie robisz tego co ci mówię”, „znowu nie posprzątałeś zabawek” itp.),
·       pytania zaczynające się od słowa „dlaczego” (np.: „dlaczego mnie nie słuchasz”?, „dlaczego zaczepiasz inne dzieci”, itp.),
·       prośby i błagania (np.: „proszę cię nie zaczepiaj innych dzieci”, „proszę cię zrób co ci mówiłam” itp.),
·       nieegzekwowanie poleceń- jeżeli żądamy czegoś od dziecka  i tego nie robimy możemy doprowadzić do tego, że dziecko nie będzie traktować nas poważnie,
·       niefinalizowanie poleceń (np.: jeśli powiem dziecku „jeżeli nie posprzątasz swoich zabawek teraz, już nigdy nikogo nie zaprosisz do swojego domu”. Informujemy o czymś dziecko a potem nie dzieje się nic. W ten sposób uczymy dziecko, że może nas nie słuchać),
·       ignorowanie niepoprawnych zachowań dziecka,
·       nie zwracanie uwagi na dziecko i nie poświęcanie mu czasu,
·       znieważanie dziecka (np.: „jesteś niezdarą”, „jesteś do niczego”, „wszystko niszczysz” itp.),
·       groźby i kary,
·       przemoc fizyczna.
 
Jak radzić sobie ze złym zachowaniem i złością:
·       poświęcaj dziecku dużo czasu i uwagi,
·       rozmawiaj z dzieckiem,
·       informuj dziecko o własnych potrzebach i uczuciach,
·       ustal jasne i proste zasady oraz wyjaśnij, że za ich nie przestrzeganie będą konsekwencje,
·       zapewnij dziecku bezpieczeństwo, przytul, pogłaszcz mówiąc „kocham cię, ale od twoich krzyków będą boleć mnie uszy”,
·       reaguj od razu na złe zachowanie,
·       nie próbuj perswazji,
·       nie ustępuj, nie przekupuj,
·       jeśli jesteś w miejscu publicznym, nie dbaj o to, co powiedzą inni,
·       kiedy dziecko jest w sytuacji kryzysowej zabierz je z tego miejsca,
·       umacniaj w dziecku chęć dobrego zachowania (jeśli jest grzeczne pochwal je za dobre zachowanie).
 
A. Kast- Zahn, „Każde dziecko może nauczyć się reguł”, Media Rodzina,Poznań 1999.
 

C. Sutton, „Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami u dzieci”, Fundacja Synapsis 1992.

 

 

 
mgr Agnieszka Paniczko 
Anna Radziszewska
 

 

 

wr

Tworzenie stron www i sklepów internetowych Białystok | Strony www